با توجه به این که هر کشوری در دنیا به وسیله حمل و نقل آن پیشرفت کرده است، میتوان از اهمیت این موضوع با خبر شد. در بسیار یا از کشور ها عصر تکنولوژی و پیشرفت به همراه ایجاد جاده ها و علی الخصوص مسیر های ریلی آمد و همراه با پیشرفت حمل و نقل صنعت شکل جدیدی گرفت . از این رو در این مقاله سعی بر این است تا با طرح های حمل و نقل آشنا شویم. کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری در خصوص مزایا و معایبی که این طرحها دارند اظهار نظر میکنند.
در مورد طرح های حمل و نقل در کشور ایران هم همانند دنیا می توان از تاریخ معاصر شروع کرد . هنگامی که اولین جاده ها برای کشورمان ایجاد شد و همچنین اولین راه آهن ایران که راه آهن سراسری نامیده شد. این راه اهن از شمال به جنوب کشیده شد . از این رو صنعت کشور ایران هم دست خوش تغییراتی شد .
به طور کلی ایجاد خطوط جدید ریلی و جاده ای بر مبنای طرح جامع حمل و نقل کشور بنا شده است . طرحی که در آن تمامی زیرساخت های موجود در نظر گرفته شده و برای توسعه بخش حمل ونقل کشوری نقشه راه کشیده شده است. اینگونه شده است که وزارت راه و شهرسازی در کشور برنامه های خود را بر مبنای طرح توسعه کشور بنا کرده است. این طرح ها معمولا تسوط پیمانکاران در کشور اجرا می شوند . بسیاری از این پیمانکاران برای کسب اطلاعات کافی در مورد ساخت راه و یا ریل آهن به سراغ کارشناسان متخصص می روند. به عنوان مثال برای کارشناسی مشکلات ریل و ساخت آن با کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه ریلی ارتباط می گیرند.
بسیاری از عوامل می توانند بر ساخت یک راه تاثیر گذار باشد . این که بار ترافیکی آن راه چگونه است. ایا ترافیک ترانزیتی دارد یا خیر. موقعیت جغرافیایی آن چگونه است . همگی می تواند بر یک طرح عمرانی برای ساخت جاده مناسب باشد. طرح های جدید بر مبنای ایمنی راه ها ساخته می شوند . راه هایی که بتوانند کمترین خطرات را برای رانندگان داشته باشند . همچنین مسئله ترافیک جاده بسیار مهم است . از این رو با توجه به ترافیک مسیر می توان طرح را انتخاب کرد . لذا برای مسیر های پر ترافیک جاده های عریض تر و ایمن تر نیاز است . این رابطه همواره میان تصادفات و میزان موفقیت یک طرح در اجرای اصول ایمنی ساخت جاده ها برقرار است و می توان کیفیت راه ها را توسط کارشناسی طرح های حمل ونقل بررسی کرد.
پیمانکاران با عقد قرارداد هایی می توانند این طرح های ساخت جاده را اجرایی کنند و در مدت زمان مشخصی طرح خود را اجرایی کنند. طرح های حمل و نقل شاید تا چند سال هم به طول بیانجامد. طرح بزرگ راه های تهران شمال از این دست طرح های بزرگ است که سال هاست در دست اجرا است. طرح های بسیاری هم در حوزه راه های شهری و روستایی در حال اجراست که هر کدام با توجه به موقعیت خود اجرا خواهد شد . در تمامی طرح های حمل و نقل کارشناسان به وسیله مشورت هایی که می دهند می توانند زمینه اجرای طرح های موفق باشند.
در ادامه به مشکلات این طرح ها بپردازیم . در بسیاری از این راه ها با توجه به کم کاری پیمانکاران یا مهندسان ناظر طرح های حمل و نقل یا دیر به اجرا در می آید یا اصلا با استاندارد ها هم خوانی ندارند . یا به عبارتی طرح ها را بدون در نظر گرفتن اصول ساخت و حتی زیر سازی به سر انجام می رسانند . که بعد از مدتی راه ها یا تخریب شده یا نشست می کنند و علاوه بر آسیب رساندن بر وسایل نقلیه خطر آفرین هم خواهد بود. این امر در مورد خطوط ریلی هم صادق است . در صورتی که طرح های حمل و نقل ریلی به دور از استاندارد ها اجرا شود احتمال خطرات جدی و حوادث پیش خواهد آمد.
در بحث حمل و نقل هوایی نیز می توان به ساخت فرودگاه های ایمن و گسترش طرح های حمل و نقل هوایی اشاره کرد. همچنین نوسازی ناوگان هوایی نیز یکی از موارد مهم در بحث توسعه حمل ونقل محسوب می شود که متاسفانه با توجه به مسئله تحریم ها شرکت های هواپیما سازی بزر همچون بوئینگ و ایرباس از همکاری با کشور ما امتناع می کنند.
در تمامی این طرح های مطرح شده امکان اختلافات در کار پیمانکاران و یا مشکلاتی در طرح های اجرا شده به وجود بیاید . همواره محل اختلاف هستند و امکان شکایات در این امور وجود دارد . در این راستا ما به وسیله کارشناس حمل ونقل و ترابری به کمک شما می آییم و می توانیم طرح های شما را کارشناسی کنیم.
از آنجایی که حمل و نقل نقش بسیار تاثیر گذاری در رشد اقتصادی یک جامعه دارد، یکی از مهم ترین زیرساخت های توسعه محسوب می شود. در ارزیابی زیر ساخت های حمل و نقل باید به موضوع حمل و نقل و ارتباطات توجه کرد. با بررسی مواردی مانند: امتیاز عاملی، ارتباطات مناطق محروم، درجه بندی مسیر های رفت و آمد و... میتوان شناخت تقریبی نسبت به بحث زیرساخت های حمل و نقل پیدا کرد. اما با توجه به اینکه بسیاری از این زیر ساختها سازهها هستند و یا در خصوص مسائل مربوط به راهسازی میشوند کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان نیز میتواند بخشی از ارزیابی را بر عهده بگیرد.
افزایش روز افزون جمعیت و توسعه خدمات و فعالیت های اقتصادی، باعث افزایش جابجایی در سطح کشور می شود. به همین خاطر توجه به زیر ساخت های حمل و نقل افزایش یافته است که در کنترل ترافیک، افزایش جابجایی ها و کم شدن خسارات موثر واقع شده است.
بررسی های فنی، اجتماعی، مکان یابی و موقعیت چشم اندازی و بخصوص بحث امنیت در بررسی این زیرساخت ها نقش موثری دارد. باید توجه داشت که این حمل و نقل در حالت های متنوعی همچون آب، خاک، هوا، کابل و حتی فضا انجام می شود.
زیر ساخت های حمل و نقل از تاسیساتی مانند: راه آهن، راه هوایی، جاده ها؛ و انواع پایانه هایی مانند: فرودگاه و ایستگاه های اتوبوس، راه آهن و انبارهای کالا و سوخت گیری انجام می شود که با انواع وسیله های نقلیه مانند: اتوموبیل، هواپیما، قطار، دوچرخه، هلیکوپتر و کشتی انجام می شود.
در بررسی زیر ساخت های حمل و نقل باید توجه کرد که این حمل و نقل چند وجهی است یا تک وجهی. در بحث چند وجهی کالا از مبدا به مقصد همراه بیشتر از دو مدل حمل و نقل انجام میشود. این شکل حمل و نقل یک مجموعه علمی و بسیار کاربردی است که رسیدن کالا را از چندین طریق حمل و نقل تامین میکند. حمل و نقل تک وجهی دقیقا مقابل روش قبلی قرار گرفته و با یک روش ثابت کالا را به مقصد میرساند. از آنجایی که حمل و نقل چند وجهی خود به تنهایی اقتصادی کلان محسوب میشود و نوعی نواوری در حمل و نقل است مسئله راه ها، وسیله ها و زیربنای آنان را مطرح میکند.
در بحث شناخت زیر ساخت های حمل و نقل باید توجه داشت که تمامی موارد زیر در این ارزیابی نقش موثری دارند:
_بررسی نشست های سطح زمین و ترمیم به روش های تحلیلی و تجربی
_بررسی حجم سفرها در جاده ای دو طرفه بخصوص جاده های برون شهری
_دسته بندی و بررسی موانع توسعه حمل و نقل
_بررسی سهم بازار حمل و نقل ریلی
_بررسی آسیب پذیری مسیرهای حمل و نقل
_شناخت حسگرهای مناسب در تشخیص آسیب
_شبیه سازی کردن پروژه های راه سازی با روش های عددی و آزمایش کردن آنان
_بررسی های تاثیر موارد ارتعاشی _اولویت بندی روش های حمل و نقل
_تعیین میزان خستگی راه های حمل و نقل
_براورد ظرفیت زیر ساخت های حمل و نقل در زمان های بحران
_ترمیم و بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل
_بررسی نقش پل ها در شبکه های ترافیکی و معابر شهری
_انتخاب روش های مناسب ساخت این زیر ساخت ها خصوصی یا دولتی.
مسائل فوق اهمیت زیادی در برنامه ریزی جهت ساخت و ساز زیر ساختای حمل و نقل دارد که میتواند در کیفیت و کمیت مسیرها و همچنین مسائلی چون تصادفات و ترافیک نیز تاثیر گذار باشد از این رو کارشناسان ما معمولا در خصوص این طرحها اظهار نظر و یا در صورتی که در انجام پروژهها خسارتی وارد آید به ارزیابی و تعیین میزان خسارت میپردازد.
تصادفات یکی از مواردی هستند که نیاز به کارشناسی مجدد و بررسی حالت و وضعیت دارند. تصادفات اغلب در چند وضعیت قرار می گیرند و نیاز به کارشناسی دارند. کارشناس می تواند با بررسی حالت های طرفین و موقعیت جاده و ارزیابی حرکت نسبت به آن اظهار نظر نماید. تصادفات جاده ای و تصادفات ماشینی شامل موارد و وضعیت های متنوعی است که می تواند پیچدگی های خود را داشته باشد. از جمله مواردی که در وقوع تصادفات موثر است می توان به خطاهای رانندگان، نوع آب و هوا، ترافیک جاده ای و غیره اشاره کرد.
انواع تصادفات
تصادفات جاده ای و ماشینی انواع مختلفی دارد از جمله می توان به تصادفات ماشین های سنگین، تصادفات اتوبوس های حمل و نقل همگانی، تصادفات و سوانح جاده ای اشاره کرد. این تصادفات می تواند توسط کارشناس مورد بررسی قرار بگیرد. در تصادفات مختلف معیار های چون راه، میزان سرعت مجاز، ترافیک، تجربه ی راننده و میزان تخلفات و خطاهای وی تاثیر بسیاری دارند. هر کدام از این عوامل می تواند در بر گیرنده مشکلاتی چون وقوع تصادفات، وقوع سوانح، و یا افزایش یا کاهش ترافیک باشد.
ارزیابی تصادف
در سوانح جاده ای و ماشینی کارشناس می تواند تمامی عوامل مربوط به تصادف را مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهد. مهم ترین عامل در ارزیابی صحیح تصادف این است که حالت تصادف توسط طرفین حفظ بشود و ارزیابی آن دقیق تر صورت بگیرد. اما گاهی موقعیتی پیش می آید که این وضعیت به دلایلی چون بر هم زدن نظم و ایجاد ترافیک امکان پذیر نباشد ، در این شرایط تصادف توسط کارشناس مورد بررسی قرار می گیرد و معیار هایی چون سرعت، میزان حرکت پس از ترمز و نوع و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرد. این تصادفات ممکن است در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز شکل بگیرد.
خطاهای رانندگان و تصادفات
خطاهای رانندگان نیز در وقوع تصادفات بی تاثیر نیست. این خطاها می تواند به سبب تجربه کم و یا خواب آلودگی و سایر موارد رخ بدهد. کارشناس در چنین شرایطی علت و عوامل را بررسی نموده و اظهار نظر می نماید. خطاهای رانندگان از جمله مواردی است که می تواند در پیشگیری از حادثه بسیار موثر باشد. خطاهای رانندگان اغلب قابل تشخیص بوده و اگر سالیانه آن ها را مورد بررسی قرار بدهند می توان به اطلاعات دقیق پیرامون محرک خطاهای رانندگان در وقوع تصادفات پی برد. یکی دیگر از علل تصادفات جاده ای عامل ترافیک است که می تواند باعث بروز تصادف بشود. ترافیک معمولا اولین عامل در راستای ایجاد بستری برای ایجاد خطا است که منجر به وقوع تصادف می شود.
کارشناس در خصوص ارزیابی تصادفات می تواند با استفاده از بررسی معیار هایی چون نوع راه، میزان سرعت، میزان تجربه راننده، عملکرد طرفین و غیره اظهار نظر کند. تصادفات انواع مختلفی دارند و شامل مواردی چون تصادفات جاده ای و تصادفات ماشین های سنگین، تصادفات ماشین های حمل و نقل عمومی و غیره می شود. خطاهای رانندگان نیز جزء مواردی است که در پیشگیری از وقوع تصادف تاثیر گذار است. کارشناس در بررسی تصادف به ارزیابی تمامی جزئیات می پردازد و اقدام به شفاف سازی می کند.
در صورت نیاز به کارشناس میتوانید با شماره تلفنهای موجود تماس حاصل نمائید و یا با کارشناس وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات تماس حاصل نمائید.
به نقل از کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری، در پی رشد میزان تقاضای مردم برای استفاده از خدمات مختلف شرکتهای مربوط به حوزه حمل و نقل، شاهد افزایش تعداد این شرکتها و مراکز نیز هستیم. هرکدام از این مراکز، درصدد هستند تا با ارائه بالاترین کیفیت و کمترین هزینه، بیشترین رضایت را از جانب مشتریان خود کسب کنند. اما در این بین، مشکلات و تناقضاتی نیز بهوجود میآیند که در این مقاله قصد داریم تا به شرح و بررسی آنها بپردازیم.
در حوزه حمل و نقل، قراردادهای مختلفی را بین کارفرمایان و پیمانکاران میتوان متصور شد. تعمیر لوازم حمل و نقل، گسترش زیرساختهای مربوطه مثل توسعه فرودگاه، راهآهن، پایانههای مسافربری و ایستگاههای بارگیری وسایل حمل و نقل دریایی، قرارداد خرید لوازم مورد نیاز در بخشهای مختلف اعم از تولیدی، اداری، خدماتی و غیره تنها قسمت کوچکی از انواع قراردادهایی هستند که بین این دو گروه منعقد میگردند و میتوانند بستری برای بروز انواع اختلافات باشند.
در شرایط کنونی کشور که با مشکل تحریم از جانب شرکتهای خارجی روبرو هستیم، مراکز ارائهدهنده خدمات حمل و نقل، در مواقع صدمه دیدن وسایل نقلیه، ممکن است برای تعمیر آنها با مشکل مواجه شده و درصورت وارداتی بودن محصولات خود نتوانند از گارانتیهای مربوطه استفاده کنند. چنین شرایطی در مواردی که تولید در داخل اما قطعات خالص از خارج کشور وارد میشوند نیز مطرح است. در طی نتایج حاصل از بررسیهای کارشناس دادگستری حمل و نقل و ترابری، همچنین به دنبال بالا رفتن قیمت ارز هم میتوان انتظار یک اختلاف و تنش را داشت چراکه افزایش هزینه خالص تولید، سلسلهمراتب را بهصورت یک طیف پیوسته طی کرده و این فشار اقتصادی، علاوهبر تولیدکنندگان و ارائهدهندگان خدمات، به متقاضیان و مصرفکنندگان نیز وارد میشود. افزایش قیمت در مواد اولیه تولید مصالح مورد نیاز برای ساخت و احداث راهها نیز تاثیر یکسانی را خواهد گذاشت.
اعمال تحریم از جانب شرکتهای خارجی میتواند مشکل دیگری را نیز بهوجود آورد. این درصورتیست که تولیدکنندگان داخلی نتوانند کیفیت و کارایی مطلوب و مدنظر را از خودشان به اجرا درآورند و بنابراین، باعث ایجاد یک تنش گسترده درخصوص ناکارآمدی محصولات و خدمات شوند. درچنین جایگاهی، لزوم توسعه مهارت و توانمندیهای داخلی بهجهت ارائه محصولات مرغوبتر، مطرح میشود.
از سوی دیگر، زمان، یکی از مهمترین و ارزشمندترین ابعاد زندگی تمام انسانهاست و بههمینرو، آنها تلاش میکنند تا درجهت صرفهجویی در وقت یا به عبارتی، بیشترین بازدهی در کمترین زمان، گام بردارند. گسترش صنعت حمل و نقل نیز از این مهم مستثنا نیست و برای همگام شدن با نیاز جامعه، لازم است تا این ضرورت را در مسیر اهداف پیشرو خود لحاظ کند. فلذا عدم توجه و بیدقتی در رعایت این اصل- ب عنوان مثال در حیطه خطوط قطارهای درونشهری- میتواند زمینه ساز ایجاد تنش و اختلاف در بین تمامی افراد، اعم از پرسنل،کارفرمایان و متقاضیان گردد.
در پی بررسیهای انجام گرفته توسط کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری، مشکلات اقتصادی وارده بر بطن جامعه و افزایش مخارج روزانه، موجب بالارفتن تقاضای کارکنان دستگاههای ذیربط بهجهت دریافت حقوق و دستمزد بالاتر میشود که روبرویی با عدم پاسخگویی به این نیاز، میتواند یکی دیگر از مواردی باشد که زمینهساز ایجاد اختلاف بین کارفرمایان و پیمانکاران میگردد.
چنانچه دیدیم، وضعیت اقتصادی جامعه میتواند یکی از اصلیترین عوامل برانگیزاننده تنش و مشکل میان بخشهای گوناگون دستگاههای مختلف باشد که کارشناس حمل و نقل و ترابری در این مقاله، به بررسی این موضوع در حیطه شرکتهای مرتبط با حمل و نقل و جابجایی پرداخت. علیرغم درنظر گرفتن این گزینه، لزوم تلاش نیروهای داخلی درجهت حل و فصل و رفع هرچه بیشتر این اختلافات، برای بهبود سطح عملکردی شرکتهای مربوطه، از اصلی ترین مواردی است که باید مدنظر قرار گرفته شود. شایان دکر است که پیمانکاران و کارفرمایان مربوطه چنانچه با هرگونه اختلافی در مفاد قراردادهای خود مواجه شدند میتوانند جهت تسهیل در رفع مشکل به کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری مراجعه کنند.
از گذشته تاکنون، همواره نیاز جامعه برای گسترش جابجایی و حمل و نقل، در جهت پیشبرد اهداف گوناگونی همچون سفر، تجارت و سایر موارد مشابه، حس میشده است.توسعه صنعت حمل و نقل، نیازمند دارا بودن یک چهارچوب نظاممند جهت کنترل سطح کیفی و کمی خدمات میباشد. کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری قصد دارد تا در این مقاله به بررسی استانداردهای مربوط به این حوزه بپردازد.
حمل و نقل جادهای یکی از پرمتقاضی ترین شاخههای حمل و نقل میباشد. چرا که اتومبیل یکی از دردسترسترین وسایل جهت حمل و نقل و جابجایی افراد و ابزار است. لذا اهمیت وجود و رعایت استانداردهای مربوطه، دوچندان میشود. به گزارش کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری، استاندارد ISO39001 به جهت ارتقای ایمنی در حمل و نقل جادهای، در سال 2008 برای نخستین بار بررسی و در سال 2012 پایهریزی شد. از فوریه 2008، این استاندارد درحال بررسی و بهروزرسانی است تا هدف خود را که کاهش تلفات و صدمات تصادفات جادهای است به منصه ظهور برساند. استفاده از راه متناسب با وسایل نقلیه مذکور، استفاده از وسایل ایمنی شخصی توسط سرنشینان، رعایت سرعت ایمن و مجاز و سلامت رانندگان از جمله استانداردهای حداقلی در حوزه حمل و نقل جادهای میباشند. همچنین رعایت استانداردهایی اعم از کیفیت قطعات خودرو، کیفیت راهها، وجود علائم راهنمایی و رانندگی کافی، تدابیر امدادی و غیره بُعد دیگری از استانداردهای لازم را شامل میشوند.
به نقل از کارشناس دادگستری حمل و نقل و ترابری، نیاز روزافزون جامعه به افزایش سرعت در انجام امور، بهویژه حمل و نقل باعث شده تا تقاضا برای استفاده از خطوط حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری سیری صعودی به خود بگیرد. در نتیجه رعایت استانداردهای مرتبط با این حوزه، مثل کیفیت و ایمنی خطوط راه و قطارها، بهکارگیری کادر منضبط و وظیفهشناس، فرهنگ سازی در جهت آموزش نکات ایمنی به استفادهکنندگان و نظارت دورهای درجهت اطمینان از ایمن بودن مسیرها که تنها بخش کوچکی از موارد مذکور میباشند، از ضروریات است.
بهطور کل، میتوان به مواردی چون وجود سیستمهای مدیریتی در ایمنی ترافیک راهها، نظارت بر کرایههای دریافتی، نظارت بر زیرساختهای خطوط راهآهن، گسترش سامانههای حمل و نقل هوشمند (ITS)، وجود پارکینگهای مکانیزه برای خودروها، نظارت بر خروج ناوگان و وسایل نقلیه فرسوده از خطوط راه، کنترل پوشش گیاهی در راهآهن، نظارت بر حمل کالاهای خطرناک در خطوط ریلی و ملزومات مهندسی ترافیکی که تنها گوشهای از استانداردهای لازم در حیطه حمل و نقل و ترابری هستند اشاره نمود.
در انتها و طبق بررسیهای انجام شده توسط کارشناس حمل و نقل و ترابری میتوان نتیجه گرفت برای بهبود سطح کیفی و عملکردی دستگاههای مربوطه در حوزه حمل و نقل و جابجایی، منظور نمودن هر چه بیشتر و دقیقتر استانداردهای ملی و بینالمللی در این حیطه میتواند راهگشا و کمککننده باشد.