امروزه با توسعه جمعیت و به تبع آن، افزایش تقاضا برای جابجایی و سفرهای داخلی و بینالمللی، بحث هزینه حمل و نقل اهمیت بیشتری پیدا میکند.کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری قصد دارد تا در این مقاله به بررسی ارزش خدمات دستگاههای مربوطه، با توجه به مبالغ دریافتی آنها و درصد کیفیتشان بپردازد.
طبق گزارش های دریافتی توسط کارشناس حمل و نقل و ترابری، اختلاف قیمتهای زیادی در بین تعرفه شرکتها برای جابجایی بار، از یک مکان به مکان دیگر وجود دارد. گرچه تعیین این هزینهها توسط دستگاههای مربوطه به موارد زیادی اعم از طول مسیر و زمانی که حمل بار، بهعنوان مثال خودرو، طول میکشد و کیفیت های ارائه شده از سوی شرکتهای خدماتی مرتبط بستگی دارد اما با این وجود شاهد طیفی از ناهماهنگیها و عدم تطبیق خدمات با تعرفههای مشخص شده هستیم که کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری به رسیدگی در خصوص آنها میپردازد.
یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که در زمینه هزینه دریافتی توسط شرکتهای حمل و نقلی میتوان مثال زد، مربوط به عملکرد آنها در زمان هایی است که کشور با بحرانی خاص روبهرو میشود. همانطور که میدانیم، در یکی دو سال اخیر، شاهد حوادث ناگواری اعم از زلزله و سیل بودهایم. در چنین مواقعی، ضرورت حضور نیروهای امدادی و کمکرسانی، بیش از پیش احساس میشود. اما متاسفانه، طی بررسیهای بهعمل آمده توسط کارشناس دادگستری حمل و نقل و ترابری، برخی شرکتهای خدماترسانی حوزه حمل و نقل، از این فرصتها سوءاستفاده کرده و مبالغی نجومی را برای جابجایی به مناطق بحراندیده درنظر میگیرند. در چنین شرایطی، لزوم نظارت دقیق و برخوردی قاطع از سوی مراجع کنترلکننده مربوطه، بیش از پیش اهمیت پیدا میکند تا نیروهای خدمترسان بتوانند با حداکثر توان خود، بهترین و مطلوبترین بازدهی را در زمینههای گوناگون امدادی، بازسازی و غیره داشته باشند.
مورد بعدی مرتبط با شرایطی نسبتا مشابه با آنچه بالاتر گفتیم میباشد. چنین افزایش قیمتهایی را میتوان در روزهای آخر هفته و یا تعطیلات گوناگونی که در طی سال پراکنده هستند نیز شاهد بود. این افزایش تعرفه ها فقط مختص بلیتهای مسافرتی نیست بلکه مربوط به حمل بار در زمانهایی که افزایش روند نیاز و تقاضا از جانب مصرفکننده وجود دارد نیز مشاهده میگردد. حال آنکه خدمات ارائه شده توسط شرکت حمل و نقلی مدنظر، از کیفیت بالایی نیز برخوردار نباشد اما هزینهای مطابق با خدماتی چندبرابر بالاتر از آنچه که دارد دریافت کند. در اینجا هم، طبق نظر کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری، ضرورت نظارت دقیق و حداکثری ارگانهای مربوطه، بهشدت احساس میشود.
شرکتهای حمل و نقلی، مطابق با کیفیت خدماتی که ارائه میکنند، هزینههای متفاوتی را جهت سفر، باربری و غیره دریافت مینمایند. از سوی دیگر، بهطور کل، مبلغ پرداختی در استفاده از خدمات شبکههای خطوط ریلی و جادهای، کمتر از خطوط هوایی و دریایی میباشد که طبق بررسیهای انجام گرفته توسط کارشناس حمل و نقل و ترابری، این موضوع، ارتباط مستقیم با هزینههای تمامشده توسط شرکتهای خدماتی مربوطه دارد. بهعنوان مثال، هزینهجابجایی مسافر و یا بار، توسط یک شرکت هواپیمایی یا دریایی، با درنظر گرفتن هزینههای ناشی از سوخت وسیلهنقلیه، حقالزحمه پرسنل مربوطه، جابجایی مسافرین و یا بارها از سالن ترانزیت به داخل هواپیما و غیره، بیشتر از هزینه تمام شده مربوط به جابجایی همان میزان مسافر و یا بار، توسط قطار و پس از آن نیز، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه مشابه خواهد بود. همچنین مبالغی که برای جابجاییهای بینالمللی پرداخته میشوند را نیز باید در این بررسی، منظور کرد. از سوی دیگر، در بین شرکتهای حمل و نقلی مشابه،به عنوان مثال بین تمام شرکتهای خطوط ریلی و یا حتی میان بلیتهای مختلف یک شرکت نیز چنین بحثی، با اندکی تفاوت، مطرح است. با درنظر گرفتن میزان خدمات و کیفیتی که هر شرکت ارائه میدهد، به تبع، هزینه دریافتی از متقاضیان نیز بیشتر خواهد بود. برای نمونه، میتوان دو کلاس مختلف از بلیتهای مسافرتی ارائه شده توسط یک شرکت هواپیمایی را درنظر گرفت که بسته به کیفیت صندلیهای هواپیما، نوع و میزان پذیرایی، آپشنهای مختلفی که دردسترس مسافرین قرار میگیرند و حتی میزان مسافتی که قرار است طی شود، هزینههای متفاوتی را به خود اختصاص میدهند.
در انتها و طبق نظر کارشناس دادگستری حمل و نقل و ترابری، متقاضیان میتوانند با منظور نمودن تمامی موارد ذکر شده در این مقاله، جهت استفاده از خدمات شرکتهای حمل و نقل، اقدام نمونده و چنانچه با هرگونه تناقض و سودجویی از جانب آنها مواجه شدند، مراتب را به دستگاههای مربوطه اعلام نمایند.
با گسترش روزافزون جمعیت و افزایش نیاز آن ها برای بالا بردن سطح کمی و کیفی حمل و نقل، اهمیت بازدهی بهتر و مطلوب تر خدمات شبکه های حمل و نقلی، به طور چشمگیری بیشتر شده است. در این بین، ارائه خدماتی که از بالاترین سطح ابعاد مختلف کیفیت برخوردار باشند، اهمیت بسزایی دارد که بررسی کیفیت راه ها و خسارات ناشی از حوادث، یکی از مهم ترین مقوله های مطرح شده در این باره می باشد. کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری قصد دارد تا در این مقاله، به آن بپردازد.
از گذشته تا کنون، حمل و نقل جاده ای و ماشینی، جزو آسان ترین و در دسترس ترین نوع حمل و نقل در بین مسافرین و مردم بوده است. بسط و گسترش جاده ها و مسیرهای مناسب برای ماشین ها نیز زمینه ساز توسعه این نوع تمایل برای جا بجایی بوده است. درواقع رشد دو سویه جمعیت، و به تبع آن میزان متقاضیان دریافت کننده خدمات حمل و نقل و تعداد خطوط جاده ای، زمینه ساز تمایل به این نوع از حمل و نقل و ارتباطات بوده است. اما موضوع مهمی که در این جا مطرح می شود، کیفیت مسیر ها و نیز خسارات ناشی از حوادث می باشد. اظهار نظر کارشناس دادگستری حمل و نقل و ترابری و بررسی ابعاد مختلف موضوع توسط وی، می تواند راهنمای جامع و کاملی در خصوص شفاف سازی و مشخص نمودن میزان کارآمدی این نوع از حمل و نقل و شاید نیاز جامعه به گسترش هر چه بیشتر و هدفمندتر نوع دیگری از ارتباطات حمل و نقلی باشد.
با مقایسه و بیان معایب و مزایای شبکه خطوط ریلی و جاده ای اعم از ایمن بودن، کمتر بودن میزان تلفات، پایین بودن هزینه ی جابجایی، صرفه جویی در زمان، کاهش میزان آلایندگی و... توسط کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری می توان به این نتیجه رسید که بسط و توسعه این نوع از خطوط حمل و نقل می تواند در تسهیل جابجایی های درون شهری، برون شهری و ترابری راه ها موثر باشد.
اما در این میان، چیزی که از اهمیت بالایی برخوردار است، بررسی کیفیت مسیرها و ارتباط آن با خسارات ناشی از سوانح می باشد. ناکارآمدی مدیران و مسئولین مربوطه در بهبود وضعیت کیفی راه ها، یکی از اصلی ترین عوامل افزاینده حوادث در شبکه خطوط حمل و نقل است. سالانه شاهد درصد بالایی از حوادث رانندگی در جاده هایی هستیم که نکات ایمنی حداقلی اعم از پیچ های تند، فقدان آینه مناسب در سر این پیچ ها، پهنای غیر استاندارد مسیر، ساختن جاده های پر تردد در مسیل های خطر آفرین و... در آنها رعایت نمی شود و آسیب ها و خسارات بسیاری را بر بدنه تولید ناخالص ملی کشور وارد می کنند.
در مقابل، شاهد چنین کم کاری هایی در خطوط ریلی نیز هستیم که از جمله آن ها می توان به عدم بازسازی ریل ها و پل ها، احداث مسیر در مناطق خطرناک اعم از لبه پرتگاه ها و یا مسیل ها، فقدان علائم و تابلوهای هشدار دهنده کافی در طی مسیر و... اشاره کرد. هم چنین سهل انگاری و خطاهای انسانی از جانب ماموران شبکه حمل و نقل ریلی و قطارها نیز می تواند زمینه ساز بروز سوانح جبران ناپذیری باشد.
در پایان، طبق نظر کارشناس حمل و نقل و ترابری می توان به این نتیجه رسید که علیرغم نیاز بالای کشور به گسترش خطوط شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری، باید در جهت بهبود وضعیت راه ها، افزایش کیفیت آن ها و رعایت نکات ایمنی گام برداشت تا از تحمیل شدن سالانه خسارات جانی و مالی ناشی از حوادثی که در پی این سهل انگاری ها به بار می آیند، بر بدنه سرمایه ملی جلوگیری نمود.
با پیشرفت قابل توجه مبادلات بازرگانی و تجاری، قراردادهای حمل و نقل از اهمیت بسیاری برخوردار شده اند و به یکی از مهمترین رکن های روابط بازرگانی و تجاری تبدیل شده اند.در این یادداشت به بررسی انواع قراردادهای حمل و نقل ریلی،دریایی و هوایی از زوایای مختلف از دیدگاه کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری خواهیم پرداخت.همچنین به بررسی وظیفه کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری در صورت به وجود آمدن اختلاف بین طرفین قرارداد در صورت بی توجهی به مفاد قرارداد و به وجود آمدن خسارت به کالا در شرایطی که شرکت ارائه دهنده خدمات ریلی یا دریایی و یا هوایی نتواند وظیفه خود را در سالم رساندن کالای مشتری به درستی انجام دهد خواهیم پرداخت.لازم به ذکر است که بروز اختلاف در قرارداد به سبب عدم توافق بر بند هایی از قرارداد از جمله هزینه حمل و نقل،قیمت و ارزش ریالی کالای آسیب دیده و همچنین سالم به مقصد نرسیدن کالا به وجود میآید که در این صورت فرد یا شرکت شاکی میتواند به کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری مراجعه کند تا خسارت وارده را محاسبه و ادعاهای او را بررسی کند.
-تعریفی که از قرار دادهای حمل و نقل دریایی ارائه میشود بدین صورت است که قرار داد حمل و نقل دریایی به قرار داد انعقاد یافته بین صادر کننده کالا و مالک کشتی اطلاق میشود.قراردادهای حمل و نقل دریایی به سه دسته تقسیم میشوند :-قراردادهای اجاره کشتی(استیجاری)2-انواع بارنامه3-قرارداد های با موارد خاص.مشکلات حقوقی که در زمینه قرارداد های حمل و نقل دریایی اغلب به وجود میآیند شامل مفقود شدن کالاها،آسیب دیدن آن ها و یا امحا و نابودی آن ها در صورت بروز حادثه در کشتی میباشد که در این مواقع کارشناس دادگستری حمل و نقل و ترابری با بررسی اسناد مربوط به عقد قرارداد حمل و نقل و بارنامه های موجود در دست طرفین(اجاره کننده کشتی و اجاره دهنده کشتی)مسئولیت تعیین میزان خسارت وارد شده به کالاهای مربوط به شخص اجاره کننده کشتی را دارا می باشد و شخصی که اموال و یا کالایش آسیب دیده میتواند به کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری برای جبران خسارت مراجعه کند.
-در قراردادهای حمل و نقل ریلی قرارداد بین فرستنده کالا و ناوگان حمل و نقل ریلی انجام میشود.قرارداد های مرسوم در زمینه حمل و نقل ریلی بدین صورت است که معمولا با انعقاد قرارداد حمل و صدور بارنامه حمل بار همراه میباشد.که به موجب این قرارداد ناوگان ریلی و یا شرکت ارائه دهنده خدمات ترانزیت ریلی در قبال حمل و ارسال کالای مشتری خود مسئولیت خواهد داشت.تاخیر در وصول بار و خدمات کالا،مفقود شدن کالا،سرقت کالا از قطار و آسیب دیدن کالا به دلیل بروز حادثه برای قطار(تصادف،خروج از ریل و ...)از جمله مشکلاتی است که امکان دارد در ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل ریلی به وجود بیایید که در این صورت کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری موظف است خسارت به بار آمده برای صاحب کالا را از طریق بررسی قرارداد منعقد شده بین طرفین و بارنامه موجود در دست صاحب کالا و شرکت ارائه دهنده خدمات ریلی تعیین کند.نقطه ای که در حمل نقل ریلی وجود دارد این است که در این نوع حمل و نقل انسان هم میتواند جزئی از قرارداد باشد که در آن صورت به او مسافر گفته میشود که قوانین خاصی برای حمل و نقل او وجود دارد.
- قوانین و مقررات مربوط به رفت و آمد و هدایت هواپیماها، فرودگاه ها، حق پرواز و بهره برداری از حریم هوایی و روابط تجاری و حقوقی مربوط به آن در نگارش قراردادهای حمل و نقل هوایی نقش بسزایی دارند. یکسان سازی مقررات حمل و نقل هوایی بین المللی در سال 1955 به موجب پروتکل منعقد شده در لاهه هلند بین کشور های عضو انجام شد و در سال 1971 به موجب پروتکل گواتمالا اصلاح شد.مقررات موجود در این پروتکل به وجودآورنده مفاد قراردادهای حمل و نقل هوایی میباشند. حمل و نقل هوایی شامل مدت زمانی می باشد که کالا یا لوازم شخصی در اختیارمسئول حمل و نقل قرار داده شده باشد.قرار داد های موجود در زمینه حمل و نقل هوایی به دو دسته قراردادهای حمل و نقل کالا از طریق هوایی و قراردادهای حمل و نقل مسافر از طریق هوایی تقسیم میشود.در حمل و نقل هوایی کالا قرارداد به صورت بارنامه بین طرفین ثبت میشود و در صورت به وجود آمدن خسارت و یا مفقودی و یا از بین رفتن کالا به دلیل به وجود آمدن سانحه برای هواپیما کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری موظف به تعیین خسارت بر اساس ارزش کالاهای اسیب دیده بر طبق بارنامه موجود در اختیار طرفین است.در نوع دوم این قراردادها که مربوط به حمل و نقل مسافر میباشد در صورتی که خسارتی به مسافر در هنگام سوار شدن و پیاده شدن وارد شود و یا در حین پرواز صدمه ای به او وارد شود در این صورت متصدی حمل و نقل موظف به پرداخت خسارت وارد شده بر اساس کنوانسیون گواتمالا است و وظیفه کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری تعیین خسارت بر اساس مفاد قرارداد حمل و نقل بین مسافر و متصدی حمل و نقل هوایی میباشد.

نظر کارشناس رسمی دادگستری رشته حمل و نقل و ترابری در مورد جلوگیری از حوادث جادهای
پس از انقلاب صنعتی، رشد فناوری و حضور آن در صنعتهای گوناگون از جمله صنعت خودرو منجر به تولید انبوه این محصول شد و پس از آن جادهها کم کم رشد و پیشرفت کرد و امروز بسیاری از کارهای جهان به حمل و نقل و ترابری وابسته است. وجود یک سیستم حمل و نقل مناسب و نظارت مداوم و اساسی بر آن میتواند از وقوع بسیاری از حوادث و سوانح جادهای جلوگیری نماید.
برای جلوگیری از حوادث جادهای، هر ساله طرحها و پیشنهادات گوناگونی مطرح میشود که بعضی از آنها عملی هستند و برخی این قابلیت اجرا ندارند. این طرحها توسط سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی مختلفی مطرح میشود. یکی از افرادی که برای جلوگیری از حوادث جادهای، طرح میدهد، کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری است. این شخص با توجه به سوابق و دانش تخصصی خود میتواند راهکارها و طرحهای علمی و عملی برای جلوگیری از حوادث جادهای مطرح نماید.
نظر کارشناس رسمی حمل و نقل درباره حوادث جادهای این است که این حوادث قابل پیشبینی و پیشگیری هستند و در صورتی که فردی بتواند یکی سری از اصول را رعایت کند، میتواند خود را از این حوادث دور نگه دارد و یا اینکه آثار و تبعات ناشی از این حوادث را به حداقل ممکن برساند.
مهمترین عوامل در کاهش حوادث جادهای از نظر کارشناس رسمی ترابری چند مورد است که عبارتند از:
یکی از مهمترین موارد برای جلوگیری از حوادث کنترل سرعت است. در صورتی که تمهیدات لازم برای کنترل سرعت در جادههای کشور اندیشیده شود، میتوان جلوی بسیاری از این مشکلات را گرفت. ضربههای ناشی از سرعت بالا میتواند خسارات جبرانناپذیری به جسم افراد وارد کند. به طور مثال اگر با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت با یک انسان تصادف کنید، احتمال زنده ماندن فرد تقریبا برابر با صفر خواهد بود.
یکی از مواردی که میتواند منجر به حادثه جادهای شود، خستگی است. خستگی در نهایت منجر به خواب آلودگی و یا حواسپرتی خواهد شد و در نهایت به تصادف ختم خواهد شد. از نظر کارشناس دادگستری حمل و نقل، بهترین کار این است که فضاهای مناسب و امنی برای استراحت رانندگان در طول مسیر فراهم شود تا از حوادث ناشی از خستگی جلوگیری بعمل آید.
این نکته بسیار مهم است. وجود وسایل ایمنی مناسب مانند کمربند ایمنی و کیسه هوای فعال و مناسب میتواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری نماید. بستن کمربند ایمنی با وجود سادگی همواره میتواند راهکاری مهم برای جلوگیری از حوادث جادهای باشد و به همین خاطر نظر کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری توصیه میکند که تجهیزات ایمنی وسایل نقلیه همیشه بررسی شود.
اگر بخواهیم به طور خلاصه معنای رانندگی تدافعی را بیان کنیم، میتوان گفت رعایت مسائل ایمنی در رانندگی است. اگر رانندگان به مفاهیم ایمنی در رانندگی واقف باشند، میتوانند عملکردی خوب و موثر از خود به نمایش بگذارند و جلوی بسیاری از حوادث و مشکلات جادهای را بگیرند.
معرفی مشخصات ، صلاحیتهای
کارشناس رسمی دادگستری رشته حمل و نقل و ترابری
برنامه ریزی مقدماتی زمانی و منطقه ای برای اعزام اکیپ های آمارگیزی ترافیک و حمل و نقل
انجام محاسبات لازم برای تفکیک چگونگی میزان حمل و نقل کالا یا مسافر در مناطق مختلف
تعیین ظرافیت سالانه حمل و نقل باربری براساس آمارهای دریافتی از مراجع مربوط
محاسبه و تهیه نمودارهای مربوط به نرخ حمل و نقل با توجه به رشد اقتصادی مناطق مختلف
مطالعه در مورد تأمین ایمنی عبور و مرور براساس محاسبات واطلاعات تهیه شده
بررسی مسائل مربوط به عبور و مرور در طرحهای جامع شهری
نظارت در تنظیم مقررات و تهیه طرحهای حفاظتی و ایمنی مربوط به امور ترافیک
محاسبه ترافیک متوسط روزانه
بررسی طرحهای تهیه شده توسط کارشناسان.
ارائه پیشنهاد و طرحهای لازم جهت جلوگیری و یا تقلیل سوانح و حوادث در طول جاده ها
یکی از شاخصه های هر کشوری داشتن حمل و نقل و ساختار حملی و نقلی هدفمند است. یقیناً ترابری در جامعه ای که رو به رشد است تأثیر به سزایی در رشد اقتصاد هم دارد. داشتن شبکه حمل و نقل بسیار خوب و مناسب برای کشورها با توجه به استانداردهای بینالمللی می تواند آن کشور را د رمسیر شبکه ترانزیت بینالمللی قرار دهد.
کشورما در گذشتهها در مسیر عبور بازرگانان بسیاری بوده است. تعداد این موضوع منجر به شناسایی یک مسیری که از اروپا به شرق آسیا ختم میشد تحت عنوان جاده ابریشم این نشان دهنده ی تردد در ین مسیر به دلیل امن بودن، ساده بودن ارزان بودن، برای محصولات تجاری م سیر مناسبی شناخته شده و به دلیل تطبیق استانداردهای مورد نیاز روز آن مشهور شده و این مسیر تحت عنوان جاده ابریشم شناخته شده که سایر تجار و بازرگانان از ان مسیر تبعیت کردند ، پس نشان میدهد حمل و نقل توسعه ی پایدار در این برنامهریزی می تواند به کمک اقتصاد بیاید که و رشد اقتصادی را حاصل بیاورد . با استفاده از تحقیقات و استفاده از فناوریها روز می توان جایگاه حمل و نقل کشور را در ردههای بالای سطح جهان قرار داد و داشتن شاخصههای مهم مربوط به ایمنی حمل و نقل یقیناً می تواند حوادث ترافیکی مسیر حمل و نقلهای ترانزیت بینالمللی را کاهش دهد و ایمن بودن یک مسیر حمل و نقلی و ترانزیت و ترابری نتیجه آن شناختن بینالمللی شدن و پرجذبه بودن یک مسیر حمل و نقلی است. طبیعتاً قرار گرفتن یک کشور در مسیر حمل و نقل و ترانزیت کالا نتیجه بسیار ارزشمندی دارد. اتصال یک شبکه حمل و نقل ایمن برای یک کشور و اتصال این شبکه برای سایر کشورها و داشتن برنامهریزی و پلن برای حمل و نقل در داخل کشور میتواند شبکهی حمل و نقل را توسعه داده و به کمک سایر مدهای حمل و نقل اعم از دریایی، هوایی و موضوعات مرتبط با آن را تسهیل ببخشد. در صورتی که زیر ساختهای حمل و نقل به عنوان یک پروژههای تحقیقاتی روی آنها کار شده باشد و همچنین المانهای حمل و نقلی کشور بهینه شده باشد و استانداردها و دستورالعملها رعایت شده باش طبعاً بهره بردن از سیستم حمل و نقلی میتواند به کمک مدیریت بحران و لوجستیک بیاید. طراحی شبکه ی حمل و نقل مناسب در بسیاری از کشورها به عنوان یک المان دفاعی مطرح است. پس مقاوم سازی راهها در مقال آسیبهایی که میتواند به عنوان بحران در کشور اتفاق بیفتد و ایجاد و تقویت شبکه ی راهها میتواند با بهسازی و مقاوم سازی همراه بود و به کمک موضوعات دفاعی و همچنین پیشبرد اهداف اقتصادی کشور بیاید. کارشناسان رسمی دادگستری ی حمل و نقل وظیفه دارند با توجه به موضوعاتی که مرتبط با این رشته است و یا بنا به دلایلی عدم رعایت استانداردها موجب وارد آمدن خسارت به فرد یا افراد حقیقی یا حقوقی گشته باشد آن را احصا کند. شبکه راهها را بررسی کند و وضعیت ایمنی راهها را جادهها و تونلها نحوه ارتباط شبکه حمل و نقل ریلی با جادهای، هوایی و دریایی را کنترل کنند و در صورتی که استانداردهای مربوط به آن رعایت نشده باشد را احصا کند و اعلام کنند. در کشور ما با توجه به اینکه وزارت راه و ترابری با ایجاد پژوهشکده حمل و نقل در صدد توسعه فعالیت های حمل و نقلی و بهینه سازی و افزایش مقاومتی در شبکه ی حمل و نقل ریلی و جاده نموده که امیدواریم برنامه ریزی و مطالعات انجام شده در این موضوع به کمک اقتصاد بیاید و افزایش تردد در مسیرها و قرارگرفتن کشورمان به عنوان مسیر ترانزیت بینالمللی این موضوع علاوه بر شناخته شدن کشور ما منابع اقتصادی بسیار خوبی به همراه خواهد آورد. توسعه حمل و نقل هوایی چیزی است که در کشور ما واقعاً به آن نیاز است هنوز ما از استانداردهای بینالمللی مربوط به حمل و نقل هوایی بسیار عقب هستیم ، تحریمها یکی از عمده دلایل عدم امکان تطبیق ما با استناندارهای بینالمللی بود. امید است با برنامه ریزی دولت و با امکان خرید هواپیماهای جدید و استفاده آنها در شبکه حمل و نقل بتوانیم عدالت را نیز در این عرصه به همراه داشته باشیم.
دستمزد کارشناسان عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و کانون کارشناسان رسمی دادگستری بر اساس مصوبه حقالزحمه کارشناسی تحت عنوان تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری توسط قوه قضاییه تصویب و ابلاغ می گردد.
کارشناسان رسمی دادگستری