اظهارنظر کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری در خصوص طرح های حمل و نقل کشوری

با توجه به این که هر کشوری در دنیا به وسیله حمل و نقل آن پیشرفت کرده است، میتوان از اهمیت این موضوع با خبر شد. در بسیار یا از کشور ها عصر تکنولوژی و پیشرفت به همراه ایجاد جاده ها و علی الخصوص مسیر های ریلی آمد و همراه با پیشرفت حمل و نقل صنعت شکل جدیدی گرفت . از این رو در این مقاله سعی بر این است تا با طرح های حمل و نقل آشنا شویم. کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری در خصوص مزایا و معایبی که این طرح‌ها دارند اظهار نظر می‌کنند.

 در مورد طرح های حمل و نقل در کشور ایران هم همانند دنیا می توان از تاریخ معاصر شروع کرد . هنگامی که اولین جاده ها برای کشورمان ایجاد شد و همچنین اولین راه آهن ایران که راه آهن سراسری نامیده شد. این راه اهن از شمال به جنوب کشیده شد . از این رو صنعت کشور ایران هم دست خوش تغییراتی شد .

به طور کلی ایجاد خطوط جدید ریلی و جاده ای بر مبنای طرح جامع حمل و نقل کشور بنا شده است . طرحی که در آن تمامی زیرساخت های موجود در نظر گرفته شده و برای توسعه بخش حمل ونقل کشوری نقشه راه کشیده شده است. اینگونه شده است که وزارت راه و شهرسازی در کشور برنامه های خود را بر مبنای طرح توسعه کشور بنا کرده است. این طرح ها معمولا تسوط پیمانکاران در کشور اجرا می شوند . بسیاری از این پیمانکاران برای کسب اطلاعات کافی در مورد ساخت راه و یا ریل آهن به سراغ کارشناسان متخصص می روند. به عنوان مثال برای کارشناسی مشکلات ریل و ساخت آن با کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه ریلی ارتباط می گیرند.

بسیاری از عوامل می توانند بر ساخت یک راه تاثیر گذار باشد . این که بار ترافیکی آن راه چگونه است. ایا ترافیک ترانزیتی دارد یا خیر. موقعیت جغرافیایی آن چگونه است . همگی می تواند بر یک طرح عمرانی برای ساخت جاده مناسب باشد. طرح های جدید بر مبنای ایمنی راه ها ساخته می شوند . راه هایی که بتوانند کمترین خطرات را برای رانندگان داشته باشند . همچنین مسئله ترافیک جاده بسیار مهم است . از این رو با توجه به ترافیک مسیر می توان طرح را انتخاب کرد . لذا برای مسیر های پر ترافیک جاده های عریض تر و ایمن تر نیاز است . این رابطه همواره میان تصادفات و میزان موفقیت یک طرح در اجرای اصول ایمنی ساخت جاده ها برقرار است و می توان کیفیت راه ها را توسط کارشناسی طرح های حمل ونقل بررسی کرد.

پیمانکاران با عقد قرارداد هایی می توانند این طرح های ساخت جاده را اجرایی کنند و در مدت زمان مشخصی طرح خود را اجرایی کنند. طرح های حمل و نقل شاید تا چند سال هم به طول بیانجامد. طرح بزرگ راه های تهران شمال از این دست طرح های بزرگ است که سال هاست در دست اجرا است. طرح های بسیاری هم در حوزه راه های شهری و روستایی در حال اجراست که هر کدام با توجه به موقعیت خود اجرا خواهد شد . در تمامی طرح های حمل و نقل کارشناسان به وسیله مشورت هایی که می دهند می توانند زمینه اجرای طرح های موفق باشند.

در ادامه به مشکلات این طرح ها بپردازیم . در بسیاری از این راه ها با توجه به کم کاری پیمانکاران یا مهندسان ناظر طرح های حمل و نقل یا دیر به اجرا در می آید یا اصلا با استاندارد ها هم خوانی ندارند . یا به عبارتی طرح ها را بدون در نظر گرفتن اصول ساخت و حتی زیر سازی به سر انجام می رسانند . که بعد از مدتی راه ها یا تخریب شده یا نشست می کنند و علاوه بر آسیب رساندن بر وسایل نقلیه خطر آفرین هم خواهد بود.  این امر در مورد خطوط ریلی هم صادق است . در صورتی که طرح های حمل و نقل ریلی به دور از استاندارد ها اجرا شود احتمال خطرات جدی و حوادث پیش خواهد آمد.

در بحث حمل و نقل هوایی نیز می توان به ساخت فرودگاه های ایمن و گسترش طرح های حمل و نقل هوایی اشاره کرد. همچنین نوسازی ناوگان هوایی نیز یکی از موارد مهم در بحث توسعه حمل ونقل محسوب می شود که متاسفانه با توجه به مسئله تحریم ها شرکت های هواپیما سازی بزر همچون بوئینگ و ایرباس از همکاری با کشور ما امتناع می کنند.

در تمامی این طرح های مطرح شده امکان اختلافات در کار پیمانکاران و یا مشکلاتی در طرح های اجرا شده به وجود بیاید . همواره محل اختلاف هستند و امکان شکایات در این امور وجود دارد . در این راستا ما به وسیله کارشناس حمل ونقل و ترابری به کمک شما می آییم و می توانیم طرح های شما را کارشناسی کنیم.