تعیین ارزش خدمات حمل و نقل داخلی و بین المللی دریایی، هوایی، زمینی و ریلی توسط کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری

امروزه با توسعه جمعیت و به تبع آن، افزایش تقاضا برای جابجایی و سفر‌های داخلی و بین‌المللی، بحث هزینه حمل و نقل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری قصد دارد تا در این مقاله به بررسی ارزش خدمات دستگاه‌های مربوطه، با توجه به مبالغ دریافتی آن‌ها و درصد کیفیتشان بپردازد.

طبق گزارش های دریافتی توسط کارشناس حمل و نقل و ترابری، اختلاف قیمت‌های زیادی در بین تعرفه شرکت‌ها برای جابجایی بار، از یک مکان به مکان دیگر وجود دارد. گرچه تعیین این هزینه‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه به موارد زیادی اعم از طول مسیر و زمانی که حمل بار، به‌عنوان مثال خودرو، طول می‌کشد و کیفیت های ارائه شده از سوی شرکت‌های خدماتی مرتبط بستگی دارد اما با این ‌وجود شاهد طیفی از ناهماهنگی‌ها و عدم تطبیق خدمات با تعرفه‌های مشخص شده هستیم که کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری به رسیدگی در خصوص آن‌ها می‌پردازد.

یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی که در زمینه هزینه دریافتی توسط شرکت‌های حمل و نقلی می‌توان مثال زد، مربوط به عملکرد آن‌ها در زمان هایی است که کشور با بحرانی خاص روبه‌رو می‌شود. همانطور که می‌دانیم، در یکی دو سال اخیر، شاهد حوادث ناگواری اعم از زلزله و سیل بوده‌ایم. در چنین مواقعی، ضرورت حضور نیروهای امدادی و کمک‌رسانی، بیش از پیش احساس می‌شود. اما متاسفانه، طی بررسی‌های به‌عمل آمده توسط کارشناس دادگستری حمل و نقل و ترابری، برخی شرکت‌های خدمات‌رسانی حوزه حمل و نقل، از این فرصت‌ها سوء‌استفاده کرده و مبالغی نجومی را برای جابجایی به مناطق بحران‌دیده در‌نظر می‌گیرند. در چنین شرایطی، لزوم نظارت دقیق و برخوردی قاطع از سوی مراجع کنترل‌کننده مربوطه، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند تا نیروهای خدمت‌رسان بتوانند با حداکثر توان خود، بهترین و مطلوب‌ترین بازدهی را در زمینه‌های گوناگون امدادی، بازسازی و غیره داشته باشند.

مورد بعدی مرتبط با شرایطی نسبتا مشابه با آنچه بالاتر گفتیم می‌باشد. چنین افزایش قیمت‌هایی را می‌توان در روزهای آخر هفته و یا تعطیلات گوناگونی که در طی سال پراکنده هستند نیز شاهد بود. این افزایش تعرفه ها فقط مختص بلیت‌های مسافرتی نیست بلکه مربوط به حمل بار در زمان‌هایی که افزایش روند نیاز و تقاضا از جانب مصرف‌کننده وجود دارد نیز مشاهده می‌گردد. حال آن‌که خدمات ارائه شده توسط شرکت حمل و نقلی مد‌نظر، از کیفیت بالایی نیز برخوردار نباشد اما هزینه‌ای مطابق با خدماتی چند‌برابر بالا‌تر از آن‌چه که دارد دریافت کند. در این‌جا هم، طبق نظر کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری، ضرورت نظارت دقیق و حداکثری ارگان‌های مربوطه، به‌شدت احساس می‌شود.

شرکت‌های حمل و نقلی، مطابق با کیفیت خدماتی که ارائه می‌کنند، هزینه‌های متفاوتی را جهت سفر، باربری و غیره دریافت می‌نمایند. از سوی دیگر، به‌طور کل، مبلغ پرداختی در استفاده از خدمات شبکه‌های خطوط ریلی و جاده‌ای، کم‌تر از خطوط هوایی و دریایی می‌باشد که طبق بررسی‌های انجام گرفته توسط کارشناس حمل و نقل و ترابری، این موضوع، ارتباط مستقیم با هزینه‌های تمام‌شده توسط شرکت‌های خدماتی مربوطه دارد. به‌عنوان مثال، هزینه‌جابجایی مسافر و یا بار، توسط یک شرکت هواپیمایی یا دریایی، با در‌نظر گرفتن هزینه‌های ناشی از سوخت وسیله‌نقلیه، حق‌الزحمه پرسنل مربوطه، جابجایی مسافرین و یا بار‌ها از سالن ترانزیت به داخل هواپیما و غیره، بیشتر از هزینه تمام شده مربوط به جابجایی همان میزان مسافر و یا بار، توسط قطار و پس از آن نیز، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه مشابه خواهد بود. هم‌چنین مبالغی که برای جابجایی‌های بین‌المللی پرداخته می‌شوند را نیز باید در این بررسی، منظور کرد. از سوی دیگر، در بین شرکت‌های حمل و نقلی مشابه،به عنوان مثال بین تمام شرکت‌های خطوط ریلی و یا حتی میان بلیت‌های مختلف یک شرکت نیز چنین بحثی، با اندکی تفاوت، مطرح است. با در‌نظر گرفتن میزان خدمات و کیفیتی که هر شرکت ارائه می‌دهد، به تبع، هزینه دریافتی از متقاضیان نیز بیشتر خواهد بود. برای نمونه، می‌توان دو کلاس مختلف از بلیت‌های مسافرتی ارائه شده توسط یک شرکت هواپیمایی را در‌نظر گرفت که بسته به کیفیت صندلی‌های هواپیما، نوع و میزان پذیرایی، آپشن‌های مختلفی که در‌دسترس مسافرین قرار می‌گیرند و حتی میزان مسافتی که قرار است طی شود، هزینه‌های متفاوتی را به خود اختصاص می‌دهند.

در انتها و طبق نظر کارشناس دادگستری حمل و نقل و ترابری، متقاضیان می‌توانند با منظور نمودن تمامی موارد ذکر شده در این مقاله، جهت استفاده از خدمات شرکت‌های حمل و نقل، اقدام نمونده و چنانچه با هر‌گونه تناقض و سودجویی از جانب آن‌ها مواجه شدند، مراتب را به دستگاه‌های مربوطه اعلام نمایند.