نظر کارشناس رسمی دادگستری رشته حمل و نقل و ترابری در مورد جلوگیری از حوادث جاده‌ای

نظر کارشناس رسمی دادگستری رشته حمل و نقل و ترابری در مورد جلوگیری از حوادث جاده‌ای

پس از انقلاب صنعتی، رشد فناوری و حضور آن در صنعت‌های گوناگون از جمله صنعت خودرو منجر به تولید انبوه این محصول شد و پس از آن جاده‌ها کم کم رشد و پیشرفت کرد و امروز بسیاری از کارهای جهان به حمل و نقل و ترابری وابسته است. وجود یک سیستم حمل و نقل مناسب و نظارت مداوم و اساسی بر آن می‌تواند از وقوع بسیاری از حوادث و سوانح جاده‌ای جلوگیری نماید.

برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای، هر ساله طرح‌ها و پیشنهادات گوناگونی مطرح می‌شود که بعضی از آنها عملی هستند و برخی این قابلیت اجرا ندارند. این طرح‌ها توسط سازمان‎‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی مختلفی مطرح می‌شود. یکی از افرادی که برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای، طرح می‌دهد، کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری است. این شخص با توجه به سوابق و دانش تخصصی خود می‌تواند راهکارها و طرح‌های علمی و عملی برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای مطرح نماید.

نظر کارشناس رسمی حمل و نقل درباره حوادث جاده‌ای این است که این حوادث قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند و در صورتی که فردی بتواند یکی سری از اصول را رعایت کند، می‎‌تواند خود را از این حوادث دور نگه دارد و یا اینکه آثار و تبعات ناشی از این حوادث را به حداقل ممکن برساند.

مهم‌ترین عوامل در کاهش حوادث جاده‌ای از نظر کارشناس رسمی ترابری چند مورد است که عبارتند از:

یکی از مهم‌ترین موارد برای جلوگیری از حوادث کنترل سرعت است. در صورتی که تمهیدات لازم برای کنترل سرعت در جاده‌های کشور اندیشیده شود، می‌توان جلوی بسیاری از این مشکلات را گرفت. ضربه‌های ناشی از سرعت بالا می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به جسم افراد وارد کند. به طور مثال اگر با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت با یک انسان تصادف کنید، احتمال زنده ماندن فرد تقریبا برابر با صفر خواهد بود.

یکی از مواردی که می‌تواند منجر به حادثه جاده‌ای شود، خستگی است. خستگی در نهایت منجر به خواب آلودگی و یا حواس‌پرتی خواهد شد و در نهایت به تصادف ختم خواهد شد. از نظر کارشناس دادگستری حمل و نقل، بهترین کار این است که فضاهای مناسب و امنی برای استراحت رانندگان در طول مسیر فراهم شود تا از حوادث ناشی از خستگی جلوگیری بعمل آید.

این نکته بسیار مهم است. وجود وسایل ایمنی مناسب مانند کمربند ایمنی و کیسه هوای فعال و مناسب می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری نماید. بستن کمربند ایمنی با وجود سادگی همواره می‌تواند راهکاری مهم برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای باشد و به همین خاطر نظر کارشناس رسمی حمل و نقل و ترابری توصیه می‌کند که تجهیزات ایمنی وسایل نقلیه همیشه بررسی شود.

اگر بخواهیم به طور خلاصه معنای رانندگی تدافعی را بیان کنیم، می‌توان گفت رعایت مسائل ایمنی در رانندگی است. اگر رانندگان به مفاهیم ایمنی در رانندگی واقف باشند، می‌توانند عملکردی خوب و موثر از خود به نمایش بگذارند و جلوی بسیاری از حوادث و مشکلات جاده‌ای  را بگیرند.